Till den som vet!

Sitter här och funderar..

Jag har tagit ut mammaledighet måndag, tisdag, onsdag från det att Hugge föddes. Visst är det så att jag kan gå tillbaka och ta ut för torsdag och fredag också? Hur är det med helgerna? Kan man ta ut 7 dagar i veckan? Vad är det för nackdelar med att ta ut helger?
Jag ringde försäkringskassan härromdagen och frågade hur det funkade när man jobbade och ville ha råd för hur man ska göra om man inte riktigt vet när man ska jobba.. Hon svarade att jag kunde ta ut mammadagar i efterskott, och menade på att jag kunde ta ut dem dagar som jag inte hade jobbat föregående månad? Så visst borde jag kunna gå tillbaka och ta ut resterande?

Hur gör ni? Hur gör ni med pappadagar o så? Skriv jättegärna! Och ni får gärna vara anonyma om ni vill :) Kanske någon som är gammal i gemet som har några bra tips och råd? :)

Och just det! Hur funkar det där med att fortsätta på sin nuvarande årsinkomst på nästkommande barn? Man behöver bli gravid inom en viss tid, eller hur var det?


Nattinatt!

Kommentarer
Postat av: Carolina

Godmorgon,



Nu är jag inte rätt person att fråga, men tänkte tipsa dig om din nya granne...fråga Mia. Tror hon har bra koll på det hela. Lycka till!



Så kan du guida mig i framtiden =)

2009-09-02 @ 08:35:51
URL: http://sjomanshustrun.blogg.se/
Postat av: emelie

Hejsan svejsan!

Jag hade ingen aning om att man kunde gå tillbaka och ta ut dagar, men vad bra!

Det med att ta ut helger har vi undvikit bara för att då går det ju så många dagar. Vad vi kom på när Max var över året var att det var mycket bättre att Björn tog ut de dagar han ändå var hemma (fre,lör,sön) och så tog jag ingenting eftersom han fick lika mycket på 3 dagar som jag får på 7. På så sätt sparade vi dagar.



Det där med samma peng på nästa barn får man om man föder barn nummer 2 innan barn nr 1 har blivit 2.5 år. kanon!



Hoppas det inte förvirrade allt för mycket:-)

kramar

2009-09-02 @ 10:05:13
URL: http://minabusungar.blogg.se/
Postat av: Anonym

Hallo!! Det är en hel jävla djungel det där med föräldradagarna!!

Det spelar ingen roll om du tar ut dina dagar på vardagar eller helger det är ändå samma pengar, men ska du ta ut på tex en lördag måste du ta fredagen också!! Jag tror inte att man kan ta ut dagar i efterhand, men om du har anmält dagar i förtid på nätet kan du fylla på med fler om datumet ännu inte är passerat!!

Antar att du inte fattar ett skvatt utav vad jag precis försökt förklara!! Men du kommer väl till mig imon?!?! Då kan jag förklara mer!! Jag är långt ifrån expert, men jag har börjat få lite klämpå det!!

Kram

2009-09-02 @ 11:11:39
URL: http://lacamilla.webblogg.se/
Postat av: Camilla

Jag kan lova att dom kommer ringa!! Bli på smällen innan Hugo är 1 år och 9 mån då får du samma pengar!! Vänta med att starta produktionen tills efter min fest bara!! Ses imon!! Kram

2009-09-02 @ 11:21:10
URL: http://lacamilla.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0